La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

CULTURA | Any Fortuny

La gran exposició Fortuny arribarà el 26 d'abril

05/03/2013 | Per Natàlia Borbonès

L'odalisca és un dels quadres que es podran contemplar a l'exposició. Foto: MNAC-Calveras Mérida Sagristà

L'odalisca és un dels quadres que es podran contemplar a l'exposició. Foto: MNAC-Calveras Mérida Sagristà

Un total de 45 obres de Marià Fortuny (1838-1874) són les que s'exposaran a Fortuny. El mite, la mostra retrospectiva dedicada al pintor i que serà l'acte més important de l'Any Internacional Fortuny a Reus. La gran majoria de les obres (un total de 27) les ha cedit el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), mentre que la resta provenen del mateix Institut Municipal de Museus de Reus (IMMR), la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, el Museu de Montserrat i col·leccions particulars.

La vicaria és una de les obres més conegudes de Fortuny. Foto: MNAC-Calveras Mérida Sagristà

A l'exposició, que estarà oberta del 26 d’abril al 15 de setembre al Museu de Reus (raval de Santa Anna), s'hi podran contemplar obres tan conegudes de Fortuny com La vicaria, El col·leccionista d'estampes i L'odalisca al costat de composicions primerenques de l'artista i de còpies (molt valorades a l’època) que va fer de grans mestres de l'art espanyol del segle XVII. Els dos comissaris de la mostra, Francesc Quílez (cap de gabinet de dibuixos i gravats del MNAC) i Jordi Àngel Carbonell (professor d'història de l'art de la URV), han explicat aquest dimarts que Fortuny. El mite serà una retrospectiva de les etapes artístiques del pintor reusenc: "Les obres més carismàtiques de cada etapa de Fortuny seran presents a Reus. Per tant, serà una oportunitat única de poder resseguir la seva carrera artística i d'entendre la seva obra i la importància que va tenir en la seva època". 

La mostra, per tant, s'estructurarà en tres grans àrees temàtiques. La primera estarà dedicada a destacar Fortuny com a paradigma del triomf artístic internacional, ja que en el seu moment les seves obres van provocar el sorgiment de molts seguidors que van imitar el seu estil i el van convertir, en la majoria de casos, en una simple recepta d'èxit comercial. Tot i això, la seva aportació a la pintura vuitcentista va anar més enllà, atès que el concepte pictòric que va desenvolupar en els darrers anys de la seva vida va ser una lliçó per als creadors més joves i renovadors que protagonitzarien la modernitat artística les darreres dècades del segle XIX. L'exposició també s'aturarà en el corrent artístic de l'orientalisme pictòric, l'expansió del qual a la Catalunya de la segona meitat del segle XIX es va deure sobretot a Marià Fortuny, el qual va oferir una visió de la societat islàmica sense tants apriorismes com els que manifestaven els artistes romàntics de les promocions anteriors.

La tercera etapa analitzarà l'estil personal de Fortuny, que va ser evident a partir del seu triomf a la Sala Goupil de París la primavera de 1870, quan l'artista va començar a desenvolupar un estil més personal i uns temes més propers al seu entorn. Les obres fetes a Granada i sobretot les posteriors a Portici són el millor exemple d'aquesta evolució cap a una pintura molt més expressiva i formalment agosarada. El seu estil es fonamentaria en el protagonisme d'una llum rutilant, del cromatisme viu i de la factura esbossada de pinzellada àgil i empastada. Hi ha especialistes que defensen que si l'artista no hagués mort prematurament, l'evolució del seu estil l'hagués portat a plantejaments afins als dels impressionistes. Fins i tot el seu luminisme podria haver estat un plantejament alternatiu a la manera de fer dels pintors francesos.

Francesc Quílez i Jordi Àngel Carbonell han remarcat que l'exposició reusenca serà també una oportunitat per poder contemplar sis obres inèdites de Fortuny provinents de col·leccions particulars, com és el cas d'Almogàvers, quadre datat cap a 1855; la còpia d'un quadre de Ribera, Sant Andreu, que el reusenc va pintar cap a 1870: i l'aquarel·la Porta a Toledo, que data de 1866. Una altra obra rellevant que es podrà contemplar a Reus serà la també aquarel·la El venedor de tapissos (1870), que difícilment es pot contemplar fora del museu que l'acull, que és el Museu de Montserrat.

D'altra banda, el MNAC inaugurarà el 19 d'abril, i també amb motiu del 175è aniversari del naixement de Marià Fortuny, una exposició sobre La batalla de Tetuan, una de les produccions més emblemàtiques del pintor i, alhora, una de les peces més admirades de la col·lecció del museu. Aquesta exposició explorarà la dimensió artística, documental i també sentimental d'una obra que desperta una enorme fascinació, tant entre els especialistes com entre el gran públic. La mostra es presentarà a les sales que el MNAC té dedicades a la col·lecció permanent de Fortuny, moltes obres de les quals ja hauran viatjat cap a Reus per integrar-se a Fortuny. El mite. Precisament l'IMMR també col·laborarà en l'exposició sobre La batalla de Tetuan amb la cessió d'un seguit de dibuixos que formen part de la col·lecció Fortuny del museu reusenc.