La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

CULTURA | Teatre Bartrina

Grans noms per dissimular les retallades

"Batussa cordial" entre el regidor de Cultura i el president del Centre de Lectura durant la presentació de la programació de tardor del Teatre Bartrina

18/09/2012 | Per Natàlia Borbonès

Carmen Machi protagonitza el monòleg Juicio a una zorra. Foto: Sergio Parra

Carmen Machi protagonitza el monòleg Juicio a una zorra. Foto: Sergio Parra

En les últimes hores, Xavier Graset ha volgut matisar la frase que encapçalava la primera versió d'aquest article ("En la programació hi ha grans noms perquè no es notin les retallades econòmiques"), d'una contundència que no s'ajusta al que ell va voler dir, és a dir, "malgrat les retallades, s'ha aconseguit una programació amb grans noms". Ell sap millor que ningú què va dir i, per tant, queda reflectida la rectificació de Xavier Graset al titular que encapçalava la primera crònica de NW de la presentació, aquest dimarts, de la programació de tardor del Teatre Bartrina. Una programació marcada per la rebaixa pressupostària i que ha deixat el Bartrina amb uns mínims d'activitat teatral que feia anys que no es donaven i que ha disgustat l'altra part del Consorci del Teatre Bartrina, el Centre de Lectura. El seu president, Xavier Filella, no s'ha estat de retreure públicament aquest disgust al regidor de Cultura, Joaquim Sorio, davant els ulls atònits dels periodistes que eren presents a l’acte.

El Consorci del Teatre Bartrina, format per l'Ajuntament i el Centre de Lectura, es regeix enguany amb un pressupost de 440.470 euros, 77.738 menys que l'any passat. Del total del pressupost, uns 90.000 euros són els que es destinen a sufragar els espectacles de les tres temporades del teatre (primavera, hivern i tardor). La resta és per pagar les despeses de personal i funcionament que genera el teatre. Els pocs recursos econòmics, doncs, han afectat de ple la programació de tardor, factor al qual cal afegir les dificultats que ha tingut la comissió artística (Xavier Graset, Lluís Pasqual i Ramon Gomis) per treballar amb una certa comoditat davant els canvis constants de pressupost que ha aplicat l’Ajuntament, tal i com ha dit Graset: "Hem tingut ensurts contínuament i hem hagut de fer molts equilibris davant les rebaixes constants del pressupost". Rebaixes que, per exemple, han fet que la comissió artística hagi hagut de renunciar a quatre espectacles que volia contractar o que, fins i tot, el mateix Graset s'hagi vist pràcticament obligat a pujar ell mateix dalt de l’escenari per protagonitzar el monòleg Sobre els danys del tabac d'Anton Txèkhov (3 de novembre), sota la direcció de Francesc Cerro. Graset i Cerro només cobraran del total que es recapti a la taquilla, com també ho farà la formació catalana Abbey Road, que el 17 de novembre oferirà el concert The Beatles Show. Els que sí cobraran el seu catxet són els "grans noms" esmentats abans: l'actriu Carmen Machi, protagonista del monòleg Juicio a una zorra amb text i direcció de Miguel del Arco (13 i 14 d’octubre); l'espectacle L'habitació blava de David Hare, una versió contemporània de La ronda d'Arthur Schnitzler  (27 d’octubre); i Celobert, també de David Hare (celebra també Reus l'Any Hare a banda de l'Any Fortuny?), que arribarà al Bartrina el 15 de desembre sota la direcció de Josep M. Pou. La programació infantil queda reduïda a un únic muntatge: l'espectacle de titelles Un bosc de cames (4 de novembre). Pel mig cal sumar-hi les programacions dels festivals Cos i Memorimage (pendents de presentació) i concerts de la Banda Simfònica de Reus i de Sax Ars Band, formació, aquesta última, que compta entre els seus membres amb el director de l'IMAC, Xavier Bagés.

Una programació sota mínims que el regidor de Cultura ha atribuït exclusivament a les retallades econòmiques. Unes retallades, però, per les quals el president del Centre de Lectura, Xavier Filella, ha demanat públicament excuses a la comissió artística pels inconvenients que els ha causat. Durant la roda de premsa, Filella ha recordat a Sorio que "aquesta tessitura econòmica tan mínima" fa perillar tots els anys d'esforços que ha costat situar Reus, i en aquest cas el Teatre Bartrina, en un lloc molt destacat del mapa teatral del país. Sorio li ha contestat que si sap la fórmula per fer una gran programació amb pocs diners, doncs que la digui i endavant. Una batussa que ha mantingut un to cordial i distès, que ha hagut de tallar Graset amb la gran frase dels "grans noms" però que es pot interpretar com un retret del sempre prudent Filella al poc pes polític que té Sorio en el govern municipal, tot i dirigir una de les àrees que dóna més prestigi exterior a la ciutat. Filella sap, com a ex-regidor de Cultura que és, el que és haver de defensar la cultura davant de companys de govern amb una nul·la sensibilitat cap al tema. I que no tot es redueix sempre a una qüestió de diners. I al Centre de Lectura, com els passa a altres instàncies culturals de Reus, sembla que ja se li està acabant la paciència davant la mediocritat que impera en la gestió de la cultura pública de Reus i que no tan sols es pot justificar amb l'argument de les "retallades econòmiques". Hi ha irritació, i forta. Com a mínim, aquesta és la sensació que ha donat l'animada roda de premsa de presentació de la nova programació del Teatre Bartrina. Per cert. Encara no s'ha convocat cap data per a la presentació de la programació del Teatre Fortuny. Un retard mai vist fins ara.