La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

CULTURA | Trapezi 2012

El pal xinès, el rei de la festa

20/05/2012 | Per Natàlia Borbonès

Pessic de Circ va presentar "Side-Car" a la plaça de la Llibertat.

Pessic de Circ va presentar "Side-Car" a la plaça de la Llibertat.

Cal preguntar-se si el pal xinès ha estat el rei d'aquesta edició del Trapezi per dues raons: perquè l'hem vist plantat en molts dels espectacles, signe de l'auge que aquesta tècnica circense ha tingut en els últims anys; i, sobretot, perquè ha donat al públic alguns dels moments més bons de la fira. L'exemple més clar: Ce qui reste, l'última proposta del virtuós Joao Paulo dos Santos, que ja havia actuat en dues ocasions anteriors a Reus, fa sis anys al mateix Trapezi i en fa tres, a la temporada de tardor del Teatre Bartrina. Dissabte, i formant duet amb Guillaume Amaro, aquest geni de les evolucions al pal va oferir a un rendit Teatre Bartrina una altra lliçó superba d'acrobàcia aèria, al qual van sumar acrobàcies a terra, dansa i una il·luminació del tot acurada que es va convertir en un element dramàtic més de l'espectacle. El duo va estar simplement perfecte en la funció. I el públic, que va omplir el Bartrina, els va ovacionar llargament.

I les acrobàcies al pal xinès i la resta de tècniques circenses són pràcticament l'únic que aquesta cronista salvaria d'Aprendre, començar a perdre d'Atempo Circ, la segona de les coproduccions del Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER) estrenades al Trapezi 2012. El públic es va remoure contínuament a les butaques durant tota la funció i quan això passa, és que l'espectacle no rutlla. I és una llàstima perquè la companyia és una de les més solvents del panorama circense català. Dirigit per Matias Marré, el muntatge vol ser moltes coses: dansa, monòlegs (incomprensibles per a la cronista, que ja acusava, a les onze de la nit, el cansament de la jornada) i circ. Salvem aquesta última part: les acrobàcies al pal xinès (una altra vegada el pal), on hi arriben a pujar fins a tres actors a la vegada i on s’executen un seguit de números molt meritoris; la roda cyr, un número que, tot i que és una mica llarg i que es realitza en part en la foscor per aconseguir uns determinats efectes sonors, queda bé per la perícia de l'artista; i el trapezi. Tot i que la trapezista va caure una vegada a causa dels nervis de l'estrena, sens dubte, les evolucions d'un trapezi a gran altura va oferir un al·licient afegit: poder contemplar la caixa escènica del Teatre Fortuny, que es va oferir despullada i esplèndida al públic. Poques vegades s'han pogut veure en públic les interioritats de l'escenari del Fortuny, que són boniques de veritat. El públic va respondre al final amb aplaudiments breus i freds.

Altres coses destacades de la jornada de dissabte. La primera, una petita joia: l’acròbata Damien Droi, únic artista de Boat, transe poetique, un dels dos espectacles (l’altre, Circ’Ombelico, del qual ja en vam parlar ahir) que han salvat els mobles de les propostes programades aquest Trapezi al parc de Sant Jordi, que enguany no ha tingut cap vela, una decisió incomprensible, de jutjat de guàrdia, vaja, perquè on s'ha vist que una fira del circ no tingui una vela instal·lada en algun lloc? Que se'ns volen rifar o què? Bé. Calma. Damien Droi i el músic Fabrice Bouillon-La Forest, ànimes de la companyia francesa Hors Surface, van oferir un magnífic espectacle de barreja de cable i llit elàstic. Droi va interpretar vint minuts d’espectacle intens, delicat i original. A destacar les evolucions al llit acompanyades d'un solo de piano i la dansa al cable. Una petita meravella.

I ressenyar, també, el duet suec de Magmanus, que a la plaça d’Evarist Fàbrgas va oferir un espectacle xaladíssim d'acrobàcies, malabars, dansa i d'interacció constant amb el públic. Van tenir la inestimable col·laboració d'una espectadora, la Neus, que es va convertir en un element més del repartiment. I dues propostes catalanes: el trio Trifaldó, que es va instal·lar a la plaça de la Cultura de la Pau amb un espectacle de suma de gags molt divertits sobre les trifulgues de tres executius estressats i un repertori molt correcte d’acrobàcies; i la moto sidecar de Pessic de Circ, companyia que va oferir un espectacle de perxa xinesa (un altre cop la perxa) instal·lada en el sidecar d’una moto.

Notícies relacionades
CULTURA | Trapezi 2012
Un inici descarrilat

18/05/2012 | Per Natàlia Borbonès | comentaris comenta

Bona assistència de públic, ahir a la nit a la plaça del Mercadal, a Descarrilat, l'espectacle inaugural del Trapezi 2012, la Fira del Circ de Catalunya, que enguany es presenta retallada per tots cantons, en l'econòmic i en el nombre de companyies. I, també, en l'ambició artística. És aviat per dir-ho, sí, però "Descarrilat" i "L'enreixat", els primers muntatges que s'han vist a la fira, van donar aquesta sensació a un públic que els va rebre amb fredor.

CULTURA | Trapezi 2012
Ombelico i Morosof encarrilen la fira

19/05/2012 | Per Natàlia Borbonès | comentaris comenta

Circ'Ombelico i Morosof. Aquestes són dues de les companyies del Trapezi que es prega anar a veure. Dues companyies que, ahir divendres, van encarrilar una mica aquesta edició del Trapezi, que no havia començat gaire bé dijous. Però cal no defallir i buscar i remenar en el programa del Trapezi perquè sempre et trobes amb alguna joia que et reconcilia amb el món, en concret, amb el de la Fira del Circ de Catalunya.