La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

CULTURA | Trapezi 2013

Els espectacles dels teatres Bartrina i Fortuny impacten i enlluernen

11/05/2013 | Per Natàlia Borbonès

Marcel et ses drôles femmes, a la Plaça de la Llibertat

Marcel et ses drôles femmes, a la Plaça de la Llibertat

Una llarga ovació es van endur, la nit de divendres, els dos espectacles del Trapezi que es representen als teatres Bartrina i Fortuny. Els dos muntatges haurien de ser imprescindibles per a aquell públic exigent i adult que busca en la Fira del Circ de Catalunya les últimes tendències en el circ més rabiosament contemporani i, el que és més important, exemples reeixits de com s'han de travar, i no pas embastar, diverses disciplines circenses i de les arts escèniques en general per aconseguir un bon i efectiu espectacle teatral.

Detall de l'espectacle Pop Corn Machine, al Bartrina

En un Bartrina que hauria merescut més públic del que hi havia, els membres de la companyia francesa My Laika van posar en escena Popcorn Machine, un muntatge absurd i surrealista i de gran plasticitat. L'espectacle és una mena de collage confeccionat amb dansa, equilibris, trapezi, diàlegs i música, i que representen tres actrius i un actor. Hi destaquen el número de trapezi fix executat per una trapezista quasi contorsionista i els equilibris realitzats per dues acròbates, ja que dones són tant el portor com l'àgil. I tot embolcallat per una escenografia i una música que encaixen com un guant en les situacions extremes, i a vegades fregant el sadisme i el masoquisme, que planteja Popcorn Machine. La companyia diu que fa kunst-cirque (art-circ). Una definició que ho explica tot. My Laika va agradar. I molt.

Era difícil, doncs, que l'espectacle del Teatre Fortuny pogués estar a l'alçada o superar-lo. Doncs ho va aconseguir. La també companyia francesa Subliminati Corporation hi va presentar File Tone davant d'una assistència de públic més aviat escassa, que no va arribar a omplir mitja platea. A File Tone, cinc actors hi van desplegant, entre moltes altres coses, un intens repertori d'acrobàcies bufonesques, un gran número de malabars amb barrets i un d'enlluernador de malabars executat amb només una maça o l'actuació d'un human beat box que imita sons amb la boca i va donant el toc rap durant la primera part del muntatge. Subliminati Corporation, a més, ho lliga tot amb una ferotge i humorística crítica social i política. Un espectacle d'impacte. El públic els va aplaudir moltíssim.

Ja fora dels teatres, va deixar també un molt bon gust de boca la proposta de la plaça de la Llibertat, Miss Dolly, de Marcel et Ses Drôles de Femmes, un número de quadrant aeri i portor coreà executat per tres noies i un noi. En alguna última edició del Trapezi, ja s’havia vist, però enguany es confirma. Què? Doncs la progressiva intrusió femenina en els papers que el circ reservava tradicionalment als homes, se suposa que per una qüestió de força física. A Miss Dolly, un dels dos portors dels trapezis és una noia com també a l'espectacle del Teatre Bartrina, com s'ha esmentat abans, és una dona la forçuda dels excel·lents números d'equilibris. Les forçudes ja comencen a ser elles. Ja era hora.

La cronista només va tenir temps divendres de passar pel RRR, que enguany es limita a oferir dues propostes: Caffé Urània, dels gironins La Córcoles, un número d’un autòmat faquir que es va clavant agulles d'estendre roba a la cara; i Une aventure, del grup francès, malgrat el nom, La Boca Abierta. El Reus Racó del Riure ofereix enguany un aspecte molt desolador, amb només aquestes dues petites propostes instal·lades al jardí de l'Estació Enològica.

Per cert, en cap dels espectacles ressenyats no es va llegir el manifest de l'Associació de Professionals del Circ de Catalunya (APCC) que, juntament amb el de la plataforma Així, no!, critiquen l'organització d'enguany del Trapezi i fan un toc d'atenció sobre el seu futur. Uns manifestos que han irritat molt l'Ajuntament de Reus, que dijous va fer públic el seu, de manifest. L'APCC va recomanar que es llegís el comunicat en tots els espectacles programats per tal que les companyies fessin un toc d'alerta sobre el present i el futur de la Fira del Circ de Catalunya. Doncs la cronista no va veure que es llegís potser perquè només va assistir a espectacles de companyies estrangeres, tot i que li van comentar que a l'espectacle de la plaça del Baluard, dels catalans Psirc, sí que se n'havia donat difusió.

 

 

Notícies relacionades
CULTURA | Trapezi 2013
Una edició "una mica justa" del Trapezi arrenca el proper 9 de maig

02/05/2013 | Per Natàlia Borbonès | comentaris comenta

Amb catorze companyies menys que l'any passat, l'eliminació de dos escenaris urbans i la reducció al mínim d'espais que ja estaven del tot consolidats (Firaires i RRR), la dissetena edició del Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, serà "una mica justa", segons la sincera definició que n'ha fet el mateix director artístic de la convocatòria, Jordi Gaspar.

CULTURA | Trapezi 2013
Neix una plataforma que reivindica un "Trapezi digne"

09/05/2013 | Per Natàlia Borbonès | comentaris comenta

Una cinquantena de polítics, artistes i gestors culturals de Catalunya han fet costat a la creació de la plataforma Així, no, que reclama un Trapezi "digne". Quan falten unes hores per a la inauguració de dissetena edició de la Fira del Circ de Catalunya, el sector ha mostrat la seva preocupació perquè "les males praxis de les administracions públiques (Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Reus) hagin posat i continuen posant en perill" el festival.

CULTURA | Trapezi 2013
El Trapezi de la guerra dels manifestos

10/05/2013 | Per Natàlia Borbonès | comentaris comenta

Sigui quin sigui el balanç final de la dissetena Fira del Circ de Catalunya, el que ja és clar a hores d'ara és que aquest Trapezi serà el de la guerra dels manifestos