La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

SOCIETAT | Esports/Futbol

Competir a Segona Divisió

El club de futbol inicia el seu periple a 2a A mentre la ciutat espera viure els efectes positius de la nova categoria

20/08/2016 | Per Josep Gallofré

La grada de l'estadi celebra l'ascens. Foto: Cristina Antillés/Reus Digital

La grada de l'estadi celebra l'ascens. Foto: Cristina Antillés/Reus Digital

El passat 29 de maig, el CF Reus Deportiu feia història: aconseguia ascendir a Segona Divisió (ara La Liga2) per primer cop en la seva història. Els roigs-i-negres van vèncer el Racing de Santander per un global de 4 a 0 i assolien l’objectiu marcat des de l’inici de la temporada. Amb l’ascens de l’equip a Segona Divisió s’obre un nou panorama per al club, però també per al sector comercial de la ciutat.

L’endemà d’aquell 29 de maig, els directius del club es van posar a treballar amb el màxim accionista, Joan Oliver, i el president, Xavier Llastarri, al capdavant. Just finalitzar la temporada, van assegurar que es mantindria l’estructura de l’equip, en l’àmbit esportiu. D’aquesta forma, la direcció esportiva va renovar diversos jugadors de cara al pròxim curs (Jesús Olmo, Aritz López Garai, Rafa García i Edgar Hernández). Va mantenir l’estructura de l’any passat i va donar de baixa sis jugadors. A més a més, dos portuguesos van fer les maletes: Dinis Almeida al Mònaco, i Eliseu Cassamá al Rio Ave. En el capítol d’altes, el CF Reus va anunciar diversos fitxatges per suplir les baixes i incrementar la competitivitat de la plantilla. El conjunt roig-i-negre va començar els entrenaments de pretemporada el passat 11 de juliol.

Joan OliverJoan Oliver assegurava, just conèixer l’ascens del Reus a Segona Divisió, que aquesta categoria comportava “doblar les despeses i multiplicar per deu els ingressos”. El CF Reus rebrà al voltant de 4,5 milions d’euros provinents de la Lliga de Futbol Professional (LFP). Aquesta quantitat és similar al pressupost de l’entitat. Una xifra, però, que el Reus no té del tot quantificada, tal com ha explicat el gerent del club, Ferran Pujol. Aquesta partida econòmica s’obté arran de diversos conceptes, com la classificació en anys anteriors a la categoria de plata -en aquest cas, el Reus no hi havia estat mai-, o el nombre d’abonats. En aquest sentit, altres equips de La Liga2 multipliquen per dos i per tres la partida destinada als roigs-i-negres. Aquesta quantitat és el paquet que engloba els drets de televisió i les apostes.
Del total que rebrà el CF Reus, la Lliga de Futbol Professional obliga a destinar vora el 70 per cent a la massa salarial dels jugadors i al cos tècnic, i la resta als desplaçaments i dietes. A més, la LFP exigeix un dipòsit de 2 milions d’euros per participar en La Liga2, una xifra que, en principi, et tornen si descendeixes a Segona Divisió B. Per tant, segons Pujol, la quantitat no “és tan gran”, ja que realment s’obtenen poc més de 2 milions. “Tothom es pensa que ens donen molt, i sincerament no sobraran diners”, esplaia el gerent del CF Reus.

Esport i comerç

Just finalitzar la temporada, l’entitat roig-i-negra va traslladar a la Cambra de Comerç de Reus la proposta de fer un estudi econòmic de què comporta l’ascens del CF Reus. “L’estem valorant durant aquest mes de juliol”, ha explicat el president de l’ens, Isaac Sanromà. En aquest sentit, des de la Cambra recorden que el Logronyès en va fer un a les portes del play-off d’ascens, del qual finalment va quedar eliminat; i l’Oviedo també en va elaborar un altre la temporada passada, després d’aconseguir pujar a Segona Divisió. “Ambdós estudis posen en evidència la importància que té per a una ciutat disposar d’un equip jugant al futbol professional com a element de promoció”, comenta Sanromà, que afegeix: “Una cosa és que t’agradi o no el futbol, que és molt respectable, i l’altra és no ser conscient de l’oportunitat històrica que tenim al davant per promocionar la ciutat”. A més, des de la institució consideren que el futbol és “un fenomen de masses” i que tot el que l’envolta té una exposició mediàtica “de primera magnitud”.
Isaac SanromàPer Isaac Sanromà, l’afectació de l’ascens del CF Reus “sempre ha de ser positiva”. Per aquest motiu, és molt important que es generin sinergies entre el club i el sector comercial: “Nosaltres ho vam poder comprovar amb la Ganxet Pujo”, la iniciativa que es va fer durant el play-off. La valoració d’aquesta proposta és molt bona, i, per tant, explica Sanromà, “cal que visualitzem de quina manera el comerç pot ajudar al club perquè tots hi surtin guanyant. La ciutat no pot girar l’esquena al club. Ens necessitem mútuament”.
Objectivament, el comerç, la restauració i l’hoteleria han de ser els que més ho notin, perquè són els àmbits que tenen una relació més directa amb el moviment de persones vinculades al món del futbol. A més, des de la Cambra creuen que el fet que el club sigui a la Lliga de Futbol Professional (LFP) permet un “posicionament privilegiat que difícilment aconseguiríem si haguéssim de limitar la promoció de la ciutat a una inversió publicitària”. “Que el nom de Reus surti periòdicament a la premsa, la ràdio i la televisió i en tot l’àmbit digital associat al futbol professional és un aparador potentíssim”, diu orgullós Isaac Sanromà.
Els establiments tèxtils, i que venen samarretes i bufandes del club roig-i-negre, també han viscut un auge en la venda de productes vinculats a l’entitat reusenca. De fet, durant el darrer tram de temporada, la fase d’ascens i els dies posteriors, les botigues es van quedar sense unitats.
En la mateixa línia es manifesten el president de la Unió de Botiguers de Reus, Àlfred Pitarch, i el vicepresident del Tomb de Reus, Joan Anton Montaña. Ambdós consideren que la restauració i els serveis de cap de setmana seran els sectors que més es beneficiaran d’aquest ascens, però també el comerç en general de la ciutat. Pel president de la UBR, el fet que l’equip roig-i-negre estigui a Segona Divisió és una “eina més” de promoció de Reus. També pensa d’aquesta forma Joan Anton Montaña: “És una eina de promoció de ciutat en un sector que fins ara no s’havia tocat. És equiparable a coses que s’han fet que ens han costat molts més diners públics”.
“Fins ara ens coneixien per l’hoquei i Gaudí, i ara també pel futbol”, ha comentat Pitarch. Així mateix, Montaña pensa que l’hoquei “no arrossega el potencial d’un conjunt de la Lliga de Futbol Professional”, tot i que considera que ara mateix és “complicat” valorar-ho quantitativament. A més, creu Montaña, “tenim una zona que té una gran captació de turistes”, si es combina amb diversos indrets de la Costa Daurada i es té en compte Port Aventura, i “tenim l’avantatge que el club es diu igual que la ciutat”.
Pel comerç de Reus, el fet que cada dues setmanes visitin el municipi equips d’arreu d’Espanya és una “oportunitat” de captar noves oportunitats de negoci i “rebre més visitants”, segons Àlfred Pitarch. El president de la Unió de Botiguers considera que “si tenim la ciutat ben posicionada, tindrem un bon flux de visitants”.

Vendre la marca Reus
“Reus és una ciutat generosa, oberta i cosmopolita”, així de clar es mostra el president de la Cambra de Comerç: “Sempre s’ha caracteritzat per anar més enllà gràcies a l’empenta de la seva gent”. D’aquesta forma, argumenta que l’ascens del CF Reus és una “metàfora perfecta d’aquesta capacitat que han tingut els reusencs d’aconseguir el que ens hem proposat sense que ningú ens hagi regalat res”.
La ciutat es veurà beneficiada de l’ascens del CF Reus. Per exemple, abans de cada partit retransmès per televisió es visualitzaran imatges del municipi per tal d’ambientar el partit. “Això és una promoció brutal”, comenta Ferran Pujol. A més, el club treballa en diverses iniciatives de promoció i màrqueting, com ja ha fet durant els darrers anys a Segona Divisió B. Se seguirà apostant per la vinculació amb entitats de Reus i es transformarà en un club que sigui vehicle de la sostenibilitat. Per això, hi haurà acords per fomentar la mobilitat sostenible, i s’oferiran promocions a les persones que utilitzin vehicles elèctrics o el transport públic.
Des del club, consideren que cal ampliar les iniciatives que promocionin el club i la ciutat. Així mateix, el CF Reus treballarà amb l’aeroport de Reus i amb els d’altres ciutats per tal de promocionar les destinacions on s’hagi de desplaçar l’equip. En l’àmbit comercial, el club no només es vincularà amb el Tomb de Reus i la Unió de Botiguers, sinó també amb la Fira Centre Comercial, un dels eixos econòmics del municipi. “Hem d’aconseguir ser el club de la ciutat i de l’entorn”, comenta Ferran Pujol, el qual creu que cal anar més enllà de Reus i també treballar la marca del municipi i de l’equip en altres pobles del Baix Camp, el Priorat i l’Alt Camp.
Els fluxos comercials també són importants per Antoni Vidal, professor de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili. En aquest sentit, tant el catedràtic com el gerent del club valoren de forma positiva les connexions del Priorat i l’Alt Camp amb Reus, i fins i tot de pobles del Tarragonès com el Morell. D’aquesta forma, totes les persones que tinguin un vincle comercial amb Reus poden ser “gent més predisposada a ser abonada de l’equip”, pensa Vidal. A més, el professor creu que caldria “cuidar aquesta part, i fer campanyes per captar-los”.
Isaac Sanromà pensa que és molt important que el club es consolidi a la nova categoria: “I la responsabilitat no ha de ser únicament de l’entitat. La ciutat hi té molt a dir, donant suport al club i ajudant en tot allò que permeti que el que avui encara sembla un somni acabi sent una realitat de present i, molt especialment, de futur”.
El CF Reus, com tota empresa, genera ingressos i despeses, de forma directa i indirecta. Antoni Vidal considera que en aquesta situació “tot el que són ingressos repercuteixen en la ciutat, i és una cadena que es va expandint”. El professor de la URV ha posat també un exemple coherent i lògic: “En ascendir, els límits salarials dels jugadors són més alts i, per tant, tenen més diners per poder gastar a la ciutat”. A més, la repercussió mediàtica és més alta, ja que “surts als mitjans de comunicació estatals”, argumenta Vidal: “Com imatge i posicionament de marca, l’ascens és genial”. I què pot comportar aquest ascens del CF Reus en el sector comercial? “Pot passar que més d’un tingui curiositat per conèixer la ciutat”, explica, però valora que “és complicat quantificar-ho”. Un altre dels factors que el professor de la URV creu que genera pujar de categoria és “l’orgull de ciutat”.
Per Vidal, el CF Reus no arriba a ser un motor econòmic de la ciutat, però sí “un emblema”: “Si el club ho fa bé pot generar nous ingressos, ja que hi haurà més empreses que es vulguin promocionar, i més si surts per la televisió cada dues setmanes”. També pensa de la mateixa forma el vicepresident del Tomb de Reus: “Molts partits del Reus s’emetran per televisió, i que surti la ciutat cada cap de setmana per un canal també és una difusió important de la ciutat”.
AbonamentsJust acabar la temporada, el CF Reus va fer una crida per captar nous abonats per a la temporada 2016-17, i promocions especials per als que ja ho eren el curs passat. “Hi ha una tendència a l’alça, i hem fet un pas endavant”, comenta el gerent del CF Reus, Ferran Pujol. A més, hi ha hagut un 15 per cent de nous abonats. Tot i això, des del club valoren les xifres com “semblants a les de la temporada passada”, però consideren que no es poden donar quantitats reals fins al mes de setembre.
Tret dels darrers partits de la temporada passada, la presència a l’Estadi Municipal durant el curs anterior era d’aproximadament 2.000 aficionats. “No és ni la meitat de l’aforament”, rebat Antoni Vidal, per argumentar que “caldria captar més abonats” per tal de tenir una implicació directa amb l’economia de la ciutat i del club i “aconseguir més complicitats”.
El salt al futbol professional també afecta l’Estadi Municipal. En aquest sentit, la Lliga de Futbol Professional exigeix diversos canvis al recinte esportiu per poder competir. Tot i això, dóna un marge de temps per poder fer aquestes remodelacions. D’aquesta forma, hi haurà canvis al camp on juga el CF Reus de cara a la pròxima temporada, també coincidint amb els Jocs Mediterranis Tarragona 2017.
Obres de canvi de la gespa de l'estadiEn una primera fase, s'ha previst la substitució de la gespa del camp, així com l’excavació i la retirada de les capes que formen el terreny actual. El projecte inclou un nou sistema drenant i de reg, la renovació del sistema de recollida d’aigües i un nou paviment perimetral de seguretat.
Les obres també preveuen, en segon terme, el sanejament i impermeabilització de les grades de general i els gols, la millora d’accessos i l’eliminació de barreres arquitectòniques. S’ampliarà la zona de comentaristes i s’ordenarà i es tancarà la zona del camp de rugbi.
El regidor d’Esports de l’Ajuntament de Reus, Jordi Cervera, i el gerent de Garden Tona, Marc Terricabres, van signar el 7 de juliol el contracte per a les obres que havien de servir per substituir la gespa de l’Estadi Municipal. Els treballs s'han realitzat a contrarellotge, amb l’objectiu d’enllestir-los per al primer partit de lliga a disputar a l'estadi. La imatge adjunta és del 16 d'agost, data en què va començar a instal·lar-se la nova gespa.

La Xina i Cambrils
La vinculació de Joan Oliver amb la Xina és ben coneguda. De fet, el màxim accionista del CF Reus hi té diverses empreses i és habitual que s’hi desplaci. Ara, s’ha fet un pas més enllà i l’entitat roig-i-negra ha adquirit un equip xinès. El Reus ha comprat el Bit FC, un equip nascut del Beijing Institute of Technology. Des de fa mesos, el Reus ha enviat al país asiàtic personal del club per conèixer el projecte, i es preveu que Jaume Delgado, exjugador reusenc que va deixar el futbol en actiu la passada temporada, sigui la persona encarregada de conduir la iniciativa. L’acord es va segellar després que el Reus ascendís a Segona Divisió.
El CF Reus i el Bit FC compartiran la mateixa estructura, i el club roig-i-negre s’encarregarà de tota la gestió de l’equip asiàtic. A més, es crearà una acadèmia, que servirà perquè jugadors de la base del Bit facin estades a la capital del Baix Camp. El Reus podria percebre nous ingressos amb el traspàs de jugadors de la base, sense que aquests s’hagin de desvincular definitivament del club.
D’altra banda, l’acord entre el CF Reus Deportiu i el CF Cambrils farà un pas més aquesta pròxima temporada. Tal com ja s’havia anunciat, el conjunt cambrilenc serà el filial del Reus de forma oficial, sota el nom de CF Reus B Cambrils. Aquest canvi provocarà diversos canvis en l’entitat cambrilenca, la qual també vestirà de roig-i-negre, com el primer equip. Tot i aquesta nova situació, seguiran jugant els partits de casa al Nou Camp Municipal de Cambrils. L’objectiu és la formació de jugadors, la gran majoria sub-23, i ascendir a Tercera Divisió, després de pujar enguany a Primera Catalana.
En matèria de promoció, el CF Reus signarà un conveni amb l’Ajuntament de Cambrils per tal d’unir sinergies. D’aquesta forma, el primer equip roig-i-negre jugarà un partit amistós durant la temporada amb una selecció del segon equip i el Cambrils Unió. També es potenciarà el futbol base cambrilenc, amb una entesa amb l’escola de futbol de Reus.


 

Reportage publicat a la revista NW número 51 (juliol 2016)