La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

BOTIGUES I EMPRESES | Empreses

Sales d'estimulació sensorial dissenyades i fabricades a Reus

Optical Illusions és l'única empresa a l'Estat que dissenya i fabrica sistemes d'estimulació, que ja ha començat a exportar

19/02/2013 | Per Francesc Domènech

Xavier Aluja i Esteve Llauradó, els creadors d'Optical Illusions. (Foto:Xavi Jurio)

Xavier Aluja i Esteve Llauradó, els creadors d'Optical Illusions. (Foto:Xavi Jurio)

Dissenyar i fabricar artefactes i sistemes destinats a estimular els sentits, especialment de persones discapacitades. Aquesta és la principal activitat de l’empresa Optical Illusions, amb seu al carrer de Sant Lluís, creada el 2004 per dos joves enginyers industrials reusencs formats a la URV, Esteve Llauradó i Xavier Aluja. Van començar al viver d’empreses municipal Redessa, van obtenir el premi a la creació d’empreses convocat per la mateixa Redessa i la URV, i, passats tots aquests anys, el projecte està consolidat, supera els 600.000 euros de facturació, dóna feina a nou persones, és l’única empresa del sector que dissenya i fabrica a Espanya i Catalunya, i ha començat a exportar.

L’inici de l’activitat és fruit de la casualitat. Havien iniciat una empresa d’enginyeria electrònica enfocada cap al sector de l’automòbil (Keytech, que mantenen activa, molt centrada en sistemes de control de processos i amb una forta activitat exportadora) quan un amic els va demanar el favor que li arreglessin un equip que utilitzava per estimular els sentits. Ho van fer i van adonar-se que era més difícil arreglar-lo que fer-ne un de nou, i van acabar fent-li ells mateixos un equip nou. El favor a l’amic els va servir per descobrir tot un món: a l’Estat i a Catalunya hi ha empreses distribuïdores de productes i sistemes fabricats a altres països, però cap que faci el procés de recerca, disseny i fabricació. Hi van veure una oportunitat, i van acabar abocant-s’hi “dissenyant una línia de  productes nova i amb una tecnologia diferent a la que hi havia al mercat”, expliquen.

Sala d'estimulació sensorial creada per Optical Illusions

Llauradó i Aluja basen la seva activitat en el mètode Snoezelen, que contribueix al relaxament de l’individu, a millorar-ne la confiança i a reforçar l’autocontrol, a base d’estimular els sentits de la vista, l’oïda, el tacte i l’olfacte. Dissenyen, a més dels artefactes concrets, sales senceres d’estimulació sensorial que munten en centres de discapacitats o residències geriàtriques. Com a exemple, és molt més fàcil i eficaç que un terapeuta treballi amb un nen autista en una sala d’estímul sensorial que en un entorn més convencional: “El que fem és buscar mecanismes d’estímul sensorial i de suport i ajut per a persones que ho necessiten, creant un entorn que les relaxa, de manera que es facilita la tasca del seu terapeuta”. Per dissenyar els diferents elements que creen aquest entorn d’estimulació sensorial compten amb l’ajut de terapeutes professionals i estan en contacte amb centres de discapacitats que proven els productes, de manera que l’experiència els serveix per millorar-los. El Marroc, Portugal, Alemanya o el Perú són ja alguns països on han muntat sales i ara, amb l’ajut de la Generalitat, a través del programa ACC1Ó, preparen una estratègia per introduir-se amb força al mercat francès. L’estratègia que expliquen és clara: “La crisi ha fet que moltes entitats públiques o privades que treballen amb persones necessitades i que viuen de les subvencions públiques hagin vist reduïda la seva capacitat d’inversió, de manera que hem optat per reforçar les exportacions per compensar la reducció del mercat interior”. També es plantegen crear projectes de sales de relaxació destinades als hotels, un camp que creuen que pot tenir sortida. Aquestes noves estratègies, que inclouen la presència a la fira especialitzada Orto Medical Care, de Madrid a finals d’aquet mes de setembre, es poden considerar com un dels efectes de la crisi, i ara estan expectants per veure com els afectarà el canvi de tipus d’IVA que carrega els productes, que ha passat del 8 al 21 per cent.

Xavier Aluja i Esteve Llauradó recorden amb molta satisfacció el seu pas per Redessa. “Ho recomanem a tothom”, diuen, “perquè quan comences t’ofereixen un ajut molt important”. Al cap del temps, ara es mostren queixosos del poc suport que hi ha de l’Administració, i dels bancs, “per a empreses que dissenyem i fabriquem al país, que fem producte nacional. A vegades sembla que només et vulguin posar traves”. Van haver de sortir de Redessa perquè necessitaven espai per al taller de fabricació i muntatge i ara preparen reformes per guanyar espai a les instal·lacions que tenen en uns baixos del carrer de Sant Lluís, ampliaran el taller en l’espai que deixaran lliure quan traslladin les oficines al pis de dalt. “Vam optar per ser aquí, perquè els preus de les naus industrials no els vèiem a l’abast”.

A Aluja i Llauradó se’ls nota contents quan expliquen la seva activitat i se senten orgullosos pel fet que “contribuïm a fer més fàcil la vida de moltes persones”.

 

Reportatge publicat al número 8 de la revista NW (Setembre 2012)