La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

MENJAR I BEURE | Reportatge

L'orxata, la beguda refrescant que va fascinar Jaume I

L'empresa Costa, amb seu a Reus, fabrica des de fa dècades la beguda per excel·lència de l'estiu. La fàbrica és a Alcàsser, al País Valencià, però a Reus hi ha el departament de qualitat i la seu central. És un producte estacional, que es consumeix entre juny i setembre, gairbé només a l'arc mediterrani de la Península Ibèrica. Aquest reportatge ens acosta alguns secrets de la beguda.

06/12/2012 | Per Cori Sebastià

El procés de fabricació de l?orxata Costa es fa a Alcàsser, tot i que la seu central de l?empresa es troba a Reus.

El procés de fabricació de l?orxata Costa es fa a Alcàsser, tot i que la seu central de l?empresa es troba a Reus.

Explica una llegenda que una jove va fer tastar una beguda blanca i dolça al rei Jaume I de Catalunya i Aragó, el qual, molt complagut pel seu sabor, va preguntar què era aquella beguda. La noia va respondre: “És llet de xufla”. Llavors, el rei li va dir: “Això no és llet. Això és or, xata!” D’aquí que alguns li atribueixen l’origen de la paraula orxata. Més enllà, però, de llegendes, el cert és que quan arriba l’estiu si una cosa ve de gust és una bona orxata fresca, feta de xufla, un tubercle que a l’Estat espanyol solament es produeix al País Valencià. “L’orxata és una beguda molt estacional, que es consumeix del 20 de juny a l’1 de setembre”, explica Jordi Llort, cap de compres i de producció de Costa Concentrados Levantinos,  empresa amb una llarga tradició en l’elaboració d’orxates. Va néixer a València el 1897 com una empresa familiar, dedicada a l’elaboració de xarops, destil·lats i licors i, més endavant, va centrar l’activitat en la fabricació de concentrats. Amb els anys, es va especialitzar en el concentrat de xufla, fins que fa una dècada es va produir un canvi en la titularitat de l’empresa: va passar a mans catalanes. La fàbrica està situada a la població valenciana d’Alcàsser, on se’n fa tota la producció i hi ha el departament de qualitat, però és a Reus des d’on se’n gestiona l’administració, la logística i el departament comercial. Tot això sense oblidar que a la capital del Baix Camp també hi ha el departament dedicat a la investigació de nous productes i de nous processos de producció, amb la finalitat de preservar al màxim les qualitats nutricionals dels aliments, però també dedicat a crear nous productes. Costa produeix mig milió de litres d’orxata a l’any. La firma ha volgut fer un pas més enllà com a símbol de modernització i, per diferenciar-se de la competència, ha deixat de banda l’ampolla de vidre per presentar ara l’orxata en un envàs de cartró. La beguda també ha fet un salt en els punts de venda. De les petites botigues o economats, ara es pot trobar a les grans superfícies comercials.

Els professionals del sector afirmen que l’orxata de xufla és molt més que una beguda refrescant. Argumenten que és una beguda natural, saludable i energètica, fonamental en la dieta mediterrània perquè aporta molts beneficis per a la salut. Diuen que és rica en minerals, en diverses vitamines i que destaca per la quantitat de fibra saludable que porta. En aquest context, Llort defensa la qualitat de l’orxata Costa: “Nosaltres no posem aromes a l’orxata tradicional. Per tant, això vol dir que el sabor de la xufla és l’única cosa que es nota. La nostra és orxata de xufla. No hi ha ni canyella ni llimona, excepte en aquelles varietats que sigui orxata de xufla amb sabor de llimona”. En aquest sentit, val a dir que, més enllà de l’orxata tradicional, se’n poden trobar d’altres varietats. Per exemple, l’empresa Costa ofereix orxata de xufla condensada pasteuritzada, amb cacau, de llimona, o una beguda de xufla amb la meitat de calories i sense sucres afegits.

I on es beu l’orxata? “El consum és molt mediterrani. El percentatge més elevat és a la costa mediterrània, és a dir, Catalunya, el País Valencià, Múrcia i fins a Andalusia. A la resta de l’Estat espanyol se’n consumeix, però en un percentatge menor. A fora de les nostres fronteres, l’orxata és una gran desconeguda”. Tot i això, Costa treballa des de fa temps en el mercat estranger. Primer ho va fer a diversos països europeus i ara ha ampliat el ventall cap a altres continents, especialment, a Amèrica i a l’Orient Mitjà. 

 

Reportatge publicat a la Revista NW número 7 (Juliol del 2012)