La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

BOTIGUES I EMPRESES | Empreses

Castell Universal, del món dels adhesius als additius

L'empresa ha presentat al saló de l'emprenedor un additiu que redueix les emissions i el consum de combustibles

02/11/2012 | Per Cèsar Compte

Josep Gaya, un dels fundadors de Castell Universal. (Fotos: Xavi Jurio)

Josep Gaya, un dels fundadors de Castell Universal. (Fotos: Xavi Jurio)

Josep Gaya i Magda Griñó van fundar Castell Universal, SL al gener de 1981. En els inicis l’empresa reusenca oferia productes de seguretat: portes blindades, caixes fortes i sistemes electrònics d'alarma, i tenien tres centres de treball amb productes d’exposició i servei tècnic propi, amb la voluntat d’oferir un tracte més personalitzat al client. Però el 2001, després de deu anys d’activitat i veient com el mercat es començava saturar, van obrir noves vies de negoci. Va ser el moment que van descobrir el món dels adhesius domèstics i industrials.

Després d’analitzar l'oferta existent en aquest camp –comprant tubs, ampolles i pots de totes les marques–, es van posar en contacte amb Henkel, el fabricant líder mundial d’adhesius. Amb aquesta empresa, segons explica Josep Gaya, van arribar a un acord molt ràpid. Va decidir apostar per grans compres a granel i per condicionar la fàbrica, per tal que el producte mantingués totes les seves propietats per poder oferir bones coles, una feina “gens fàcil”, subratlla l’actual gerent. Calia construir una cambra de refrigeració que mantingués sempre la temperatura a 5º i una humitat relativa del 50 %, i ho van aconseguir a través d’una altra empresa reusenca especialista en fred industrial, Pintaluba: “Vam fer realitat la primera cambra de fred amb humitat controlada de tot l’Estat”, comenta Gaya.

Alguns dels productes que fabrica Castell Universal.

Un cop solucionades les exigències tècniques, van crear la marca de coles Magmont, que corresponen a les primeres inicials dels noms de les seves filles (Magdalena i Montserrat). Segons Josep Gaya, el mercat dels productes de Castell Universal, SL no és el comercial. Els productes han de tenir un control molt exhaustiu i això complica la seva conservació i posterior distribució, per aquest motiu van decidir apostar per distribuir majoritàriament al mercat industrial. Des de fa vuit anys, “vam optar per servir adhesius com a marca blanca a les grans empreses i vam efectuar la venda a través d'un macrocatàleg, on hi ha gairebé tots els productes que poden necessitar les grans i petites indústries”, afegeix Gaya. A partir d’aquest sistema, subministren anualment més de 30 tones d’adhesius a diferents països europeus, el 65 % de les vendes es queden a l’Estat i el 35 % restant l’exporten a Bèlgica, Grècia, Portugal, Itàlia i, sobretot, França –recentment acaben de tancar un acord per arribar al Marroc.

 

Eco fuel, un nou additiu

En aquests moments i amb una previsió de reducció del volum de negoci d’un 10 % durant el 2012, Josep Gaya veu molt complicat créixer dins el mercat dels adhesius i, per això, l’any 2009 va iniciar una nova línia d’investigació en el món dels additius per poder reduir les emissions tòxiques d’escapament i consum de combustible de qualsevol tipus de motor alimentat per combustibles fòssils, gasoil, fuel i gasolina, excepte el querosè d’aviació. Des de ben petit, Gaya ha estat un apassionat de l’automoció i després de més de quaranta mesos d’investigació i inversió, conjuntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona, l’empresa ja disposa d'un additiu catalitzador, batejat amb el nom de ressò fuel, amb una gran capacitat per reduir les emissions des d’un mínim d’un 25 % fins a un màxim d’un 50 %. Castell Universal ja està tancant els primers clients, que podran distribuir el combustible amb aquest additiu i fer les comprovacions pertinents d’estalvi per tal d’ampliar al màxim els canals de distribució. Una de les primeres proves es farà amb els vaixells de pesca: “La flota estatal és de 14.000 unitats, per tant, podria ser una bona dada per contrastar”.

Segons Gaya, respecte al consum de combustible, “podem reduir des d'un mínim d’un 2 %, en un motor nou tot just estrenat, un 5 % en un motor seminou i fins a un 10 % en vehicles de més de cinc anys”. Pel que fa a la mecànica dels motors, s'incrementa la seva vida un mínim d’un 10 %, sent molt prudents, afegeix l’actual gerent de l’empresa. Però els avantatges del nou producte encara són més amplis, “l’oli del càrter s'embruta la meitat i es poden allargar els canvis fins a un 30 %. L'emissió de fums es redueix, fet que millora la combustió i, de rebot, també s’ajusta el consum”.

Al juny l’empresa va presentar l'additiu Eco Fuel al certamen BizBarcelona de Fira de Barcelona, una iniciativa que concentra en dos dies tot el capital emprenedor i de suport a les empreses que volen fer créixer el seu negoci, i els inversors que busquen nous negocis i franquícies amb potencial d’èxit. Josep Gaya té moltes esperances dipositades en el nou producte, ja que disposen de multitud de concentracions, de tipus i mida d'envasos. Amb un litre podem tractar 20.000 litres de qualsevol combustible i el cost per tractar un litre de combustible és de tan sols 0,037 €. Tot fa preveure que l’additiu creat a Reus serà un gran èxit.