La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

ECONOMIA | Empreses

Un joc fet al Baix Camp permet dibuixar amb agulles i lluentons

Metal?lúrgica Folch, de Montbrió del Camp, crea Pins Art, un joguet que ja es ven per Europa i que ara arriba a Reus

11/06/2012 | Per Francesc Domènech

Josep Maria Folch i els kits del joc pin-art (Foto: Xavi Jurio)

Josep Maria Folch i els kits del joc pin-art (Foto: Xavi Jurio)

L’empresa Metal·lúrgica Folch, de Montbrió, acaba de treure al mercat un joc nou, creat a la mateixa empresa, consistent a “pintar” un dibuix a base de combinar agulles de cap i lluentons de diferents colors. Pensat per a la canalla a partir dels 6 anys i molt adequat per als afeccionats als jocs de taula i a les manualitats, es va presentar el gener passat a la Fira de Frankfurt,  s’ha començat a comercialitzar per Europa i ara s’han fixat en Reus com a objectiu per començar a créixer pel mercat nacional.

El joguet es ven en un kit que conté una placa de porexpan que serveix de base per clavar-hi les agulles, un peu de fusta com a suport del resultat final del joc, una làmina amb un dels deu dibuixos diferents que proposen com a col·lecció, un didal, les agulles i els lluentons. Es considera un joc ideal per exercitar la motricitat fina de la canalla, per potenciar-ne la creativitat, aportar moments de relaxació i per fomentar, també, el temps compartit en família i amics.

El joc és fruit de més de cinc anys de feina de l’empresa, l’única a Espanya i una de les tres d’Europa especialitzada en la fabricació d’agulles de tota mena. Exporta a cinquanta països de tot el món i, per exemple, quan despleguem una camisa recent comprada, és molt probable que les agulles de cap que porta hagin sortit de la fàbrica de Montbrió.  Es tracta d’una empresa familiar fundada el 1924, el responsable de la qual, avui, és Josep Maria Folch (Reus, 1962), enginyer industrial que explica que sempre està “a la recerca de noves aplicacions per a les agulles que fabriquem, de manera que vivim un continu procés d’innovació”. El joc neix d’aquest mateix esperit, ja que les agulles, que en són la base, les fabriquen ells mateixos. I les fabriquen, a més, amb màquines que dissenyen i construeixen, també, a la mateixa empresa. D’aquesta manera “ens podem plantejar competir al món proposant-nos fer els productes més difícils de fabricar del sector”. La recerca de la qualitat és una altra de les bases de l’empresa: “A la Xina potser poden fabricar més barat, però estan molt lluny de la qualitat que podem oferir aquí, i això és bàsic per a determinades aplicacions dels nostres productes”.

Detall del joc Pin Art. que es basa en fer dibuixos amb agulles i lluentons

Durant el temps de desenvolupament del joc Pins Art han hagut d’anar adaptant la idea original a la forma final que es trobarà a les botigues de joguines, passar el procés d’homologació internacional, dissenyar-ne el packaging, explorar la reacció del públic muntant tallers en fires especialitzades, especialment a Alemanya... A l’empresa, no cal dir-ho, hi creuen molt: “És un joc fàcil, creatiu, divertit, que resulta atractiu... És molt més que una nova aplicació per a les agulles que fem a casa”. De moment, surten al mercat amb una col·lecció de deu dibuixos diferents, amb voluntat d’anar-los ampliant, i de proposar, també, dibuixos adaptats als mercats locals. A Reus, per exemple, ja estudien treure una capsa amb un dibuix relacionat amb la Festa Major.

Metal·lúrgica Folch, a més del nou joguet que ara treu al mercat, innova també en la comercialització dels seus productes, amb la introducció de la venda online (www.folch.com), una fórmula que els permet accedir amb més facilitat a mercats molt més reduïts, com el de les agulles que van destinades al sector del modelisme, entre d’altres aplicacions. L’empresa, que té setze treballadors, va adquirir molta rellevància el 1992 coincidint amb els Jocs Olímpics de Barcelona i amb la moda que es va generar al voltant dels jocs amb els pins de solapa, de disseny o comercials. “Allò ja va passar”, explica Folch. L’empresa ja no en fabrica, “en benefici d’una major especialització amb els productes que millor sabem fer”.  Fan 50 tones a l’any d’agulles, que vénen a ser, mal comptades, uns 500 milions d’agulles de tota mena. Ara, combinades amb lluentons, permetran convertir una peça tan senzilla en un element bàsic per poder-hi jugar. 

 

Reportatge publicat al número 3 de la Revista NW (Març 2012)