La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

ECONOMIA | Infrastructures

Foment descarta la construcció de l'estació intermodal a l'aeroport de Reus

El nou projecte varia l'ample ferroviari ja que substitueix el sistema ibèric per l'internacional

15/05/2013 | Per Joan Carrion

Una imatge virtual del projecte d'estaciño intermodal que s'havia de construir al sud de l'Aeroport de Reus.

Una imatge virtual del projecte d'estaciño intermodal que s'havia de construir al sud de l'Aeroport de Reus.

El Ministeri de Foment optarà finalment per no construir l’estació intermodal de tren al sud de l’aeroport de Reus que estava planificada des de feia anys, segons ha pogut confirmar aquesta revista digital de fonts properes al projecte. L’elevat cost econòmic, més de 54 milions d’euros, i una reformulació del projecte i de les connexions ferroviàries ha decidit desestimar l'obra. La decisió, que de ben segur provocarà estupor en els sectors polítics i econòmics del Camp de Tarragona, està presa des de fa setmanes i ja s’han posat en marxa els mecanismes necessaris per restructurar el projecte inicial. Actualment, però, la versió oficial, ratificada ahir per fonts de la Subdelegació del Govern central en el decurs d’un acte celebrat a la Cambra de Comerç de Reus, explica que “les obres de l’estació estan aturades, de moment, a l’espera que millori la situació econòmica”.

Però la realitat és que, si bé fa mesos es van reiniciar parcialment algunes de les obres aturades pel decret del ministre socialista José Blanco –entre elles també l’autovia A-27-, el nou govern central del Partit Popular  ha analitzat amb detall les obres pendents al nostre territori i hauria adoptat la decisió de no executar l'estació, bàsicament “per l’elevat cost de la inversió a realitzar i la proximitat de l’estació de Perafort”.

El nou projecte, ja sense l’estació intermodal que hauria d'anar a la zona sud de l’aeroport de Reus, contemplarà la connexió, per una banda, de la línia ferroviària de València amb la línia d’alta velocitat i, per l’altra, amb línia que va cap a Tarragona i en la que està planejat la introducció del tercer fil. Aquesta darrera connexió permetrà la sortida de les mercaderies cap a Europa. Aquí també hi ha una important novetat en el nou disseny ja que s’optarà per construir una nova via d’ample internacional, no ibèric tal que s’havia anunciat en el projecte inicial. Aquesta reformulació ferroviària beneficiarà de retruc la circulació de mercaderies de l’arc mediterrani complint la llarga reivindicació de moltes indústries ubicades en aquest territori.

Actualement, del projecte inicial s’han reiniciat les obres corresponents al camí de rodardura, la via, la senyalització i l’electrificació d’aquest tram que aniaria des del Coll de Balaguer fins l’enllaç amb la línia d’alta velocitat a Perafort. Resten pendents d’executar algunes obres importants com ara ponts sobre les vies que connecten amb municipis del Baix Camp com ara el del Cambrils o de Reus.

Desmantellament de la via actual

L’execució i posada en marxa d’aquest nova infrastructura ferroviària possibilitarà finalment el desmantellament de l’actual via de ferrocarril que travessa els termes de Cambrils, Salou, l'Hospitalet de l’Infant i Mont-roig del Camp. Les previsions del Ministeri de Foment, avui per avui, contemplen que la posada en marxa de la nova via pugui ser realitat l’any 2016.

Aquestes obres van ser adjudicades inicialment a finals de l’any 2009 a l’empresa Ferrovial Agromán per un import de 53.733.765, 96 euros. Segons el projecte, l’estació s’havia planificat al terme de Reus, al sud de l’aeroport i a uns sis quilòmetres de Reus i de Tarragona.

Parlant de Tarragona, cal recordar també que durant els darrers anys han sorgit veus dircordants en la política municipal tarragonina contra aquest projecte, protagonitzades bàsicament pel diputat del Partit Popular, Alejandro Fernández, qui, el maig de l’any 2011 –a pocs dies de les eleccions municipals- qüestionava la viabilitat d’aquest projecte. En concret, Fernández afirmava que “la creació de l’estació intermodal al sud de l’aeroport de Reus provocarà l’aïllament definitiu de l’alta velocitat del centre de la ciutat de Tarragona”.