La Revista de Reus

Nous aires a la informació local

Segueix-nos

facebook twitter youtube google+

SOCIETAT | Tradicions

Calçotada.com

Internet introdueix noves formes de comercialització de la tradició de la calçotada

26/01/2012 | Per Francesc Domènech

La història oficial explica que la calçotada va néixer a partir del descobriment casual que va fer un pagès de Valls en coure uns brots de ceba vella a la flama. La precisió d’aquesta història varia en funció de qui l’explica, però tothom coincideix a atribuir la troballa al mateix personatge, el Xat de Benaiges. Així se’l coneixia. Aquest renom, Xat, potser va ser premonitori: A finals del XIX inventava el que el temps acabaria convertint en tradició, i que a principis del XXI tendeix a globalitzar-se gràcies a Internet: Alguns emprenedors entren en contacte amb clients per la via del correu electrònic i, fins i tot, del xat.

Òscar Pascual i Albert González són un informàtic i un químic que a principis del 2009 van decidir que volien obrir algun negoci relacionat amb Internet. Després de donar-hi alguns tombs, van decidir obrir la pàgina web calsots.com per poder servir calçots a qualsevol lloc on els demanessin. Al 2010 en van vendre uns 40 mil i al 2011, 150 mil, xifra que confien en poder superar en la present temporada. Tanquen comandes el dimecres al vespre, el dijous preparen els paquets i els clients reben el divendres la comanda, que inclou els calçots, la salsa, avellanes i pitets. Es mostren molt satisfets de com els funciona la iniciativa. La clau, segons expliquen, és que “garantim producte de bona qualitat, que el client rep acabat de collir”. Però, a més, “ens ho passem molt bé”, diuen contents. Han enviat calçots per tota Espanya, al sud de França i, fins i tot, a Itàlia, on els consta que comencen a aprendre a cultivar-los.

La calçotada tradicional requereix d’una certa logística: el mas, les graelles, saber coure els calçots... Si la venda de calçots crus per Internet va dirigida a persones que ja coneixen i saben com es fa una calçotada, un empresari del sector del càtering de  Valls, Juan Espinosa, de El Jardí de Jeanbel,  estrena enguany la segona temporada del servei de calçotada completa a domicili. El client posa el lloc, i ell tot el demés. Carrega la furgoneta amb els calçots, la salsa, les graelles, la carn, la llonganissa, el vi, porrons i, si cal també, taules i cadires i fa la calçotada on calgui. Fins i tot, carrega la llenya més adequada, la redolta de cep. L’any passat ja en va fer cinc, una de les quals, a Alacant, i ja té comandes per enguany. El preu, uns 30 euros per barba, surt més barat que el d’un restaurant. Espinosa explica que ofereix “a més del menjar, l’oportunitat que els clients visquin la calçotada com la festa que vivim els que som d’aquí”.

D’altres emprenedors busquen noves formes de distribució del calçot que permeti obrir nous mercats i que, a la vegada, ampliïn el coneixement del producte. És el cas de l’empresa càrnica de Riudoms Schorn, que recentment ha estat notícia per haver tancat favorablement el concurs voluntari de creditors que havia hagut d’encetar. L’empresa, dirigida pel reusenc Isidre Guitart, ha llençat al mercat una nova marca, Telecalçot.com. que ofereix un pack per ser distribuït a les grans superfícies que inclou una dotzena de calçots, 80 grams de salsa i dues llonganisses amb pebre. Els calçots els serveixen cuits, pelats i envasats al buit, de manera que només cal posar-los una estona al microones. Una fórmula que permet menjar calçots en qualsevol pis.

Convé recordar que aquest diumenge, dia 29, Valls celebra una nova edició de la Gran Festa de la Calçotada.

 

Més informació:

http://www.cambravalls.com/calcotada2011/index.htm

http://www.calsots.com

http://www.eljardidejeanbel.com/catala/calsotades/calsotades.htm